instagram
twitter
whatsapp

Newsletter

euroeconomie (10)
euroeconomie2

Rimani aggiornato su tutte le news di euroeconomie.it

[27/04/2025 10:57] Dombrovskis has been in Washington for International Monetary Fund and World Bank spring meetings Euroeconomie [23/04/2025 22:31] Pope Francis is dead. He was the voice of the poor Euroeconomie [17/04/2025 16:22] ECB: rates cut by a quarter point to 2.25% Euroeconomie [17/04/2025 15:57] The scenario of EU-US trade relations remains uncertain Euroeconomie [14/04/2025 10:51] Germany, massive support for the economy will be the priority of the new Merz government Euroeconomie [10/04/2025 12:34] Von der Leyen welcomes Trump's tariff pause Euroeconomie [08/04/2025 13:53] EU says it prefers negotiations, but proposes first tariffs on US imports Euroeconomie [28/03/2025 13:36] EU ready to respond to Trump's tariffs Euroeconomie [28/03/2025 12:05] The " Coalition of the Willing" confirms sanctions on Russia Euroeconomie [25/03/2025 16:02] The 27 EU leaders met at the Council to address defence spending and support for Ukraine Euroeconomie [24/03/2025 15:15] German parliament passes historic debt reform Euroeconomie [18/03/2025 11:31] Draghi: The use of common debt is the only way Euroeconomie [06/03/2025 15:49] ECB cuts interest rate to 2.5% Euroeconomie [06/03/2025 14:34] EU announces €800bn plan to rearm Europe Euroeconomie [01/03/2025 14:29] How the German economy will be governed with Merz as chancellor Euroeconomie [23/02/2025 07:33] Today Germany votes. Economic programs in the spotlight Euroeconomie [19/02/2025 16:06] Draghi stressed the urgency for the EU to operate as a single political and economic entity to respond to the current crises Euroeconomie [15/02/2025 19:52] European Commission to Tweak Fiscal Rules to Boost EU Defense Spending Euroeconomie [13/02/2025 23:58] European Commission wants larger EU budget Euroeconomie [11/02/2025 19:59] Europe Vows to Respond to Trump’s Tariffs Euroeconomie [10/02/2025 18:25] The economic topics to be discussed in the plenary session in Strasbourg Euroeconomie [06/02/2025 13:55] The informal EU leaders' meeting at the Palais d'Egmont Euroeconomie [30/01/2025 20:39] ECB cuts rates for fifth time Euroeconomie [30/01/2025 12:46] EC presents EU Compass to regain competitiveness and secure sustainable prosperity Euroeconomie [22/01/2025 19:11] L'Ecofin a approuvé la trajectoire budgétaire présentée par la France Euroeconomie [22/01/2025 15:30] Eurozone finance ministers met on Monday 20 January in Brussels for the Eurogroup Euroeconomie [20/01/2025 21:41] Donald Trump’s 2025 Inauguration Day Euroeconomie [07/01/2025 21:22] Euro area annual inflation up to 2.4% Euroeconomie [29/12/2024 23:10] Eurostat: more than 71 million EU citizens at risk of poverty Euroeconomie [24/12/2024 07:35] La France a son nouveau gouvernement. Lombard est le nouveau ministre de l'Economie Euroeconomie [21/12/2024 00:25] European Commission launches strategic automotive dialogue from January Euroeconomie [13/12/2024 23:06] France: Macron a nommé François Bayrou Premier ministre Euroeconomie [13/12/2024 18:24] Il rilancio economico e produttivo dell'UE secondo Marco Buti e Marcello Messori Euroeconomie [12/12/2024 15:39] European Central Bank delivers final rate cut of the year Euroeconomie [09/12/2024 18:34] December Eurogroup also with the British Chancellor of the Exchequer Reeves Euroeconomie
euroeconomie4

EU to impose additional tariffs of up to 38% on Chinese EVs

14/06/2024 07:38

Euroeconomie

Euroeconomie, euroeconomie, euroeconomia, Antonio De Chiara , Cina, veicoli elettrici cinesi, auto elettriche, dazi alla cina sulle auto elettriche, importazioni dalla cina, EU to impose additional tariffs of up to 38% on Chinese EVs, giugno 2024, rapporti commerciali,

EU to impose additional tariffs of up to 38% on Chinese EVs

L'Unione Europea aumenta i dazi sulle auto cinesi con il raddoppio (dal 17,4% al 38,1%) delle tariffe sulle importazioni di veicoli elettrici dal 4 luglio 2024

EN - The EU Commission has decided to more than double (from 17.4% to 38.1%) the duties on imports of Chinese electric cars which 'benefit from unfair subsidies' and 'are causing a threat of economic damage to EU producers '

IT - La Commissione Ue ha deciso di raddoppiare (dal 17,4% al 38,1%) i dazi sulle importazioni di auto elettriche cinesi che 'beneficiano di sussidi ingiusti' e 'stanno causando una minaccia di danno economico ai produttori dell'Unione'

La Commissione prevede da luglio misure commerciali nell'intento di tutelare il mercato europeo dalla concorrenza sleale. L'introduzione di dazi da luglio 2024 sull'ingresso di auto elettriche cinesi nell'Unione europea per tutelare la produzione europea avviene nella piena consapevolezza di riaffermare l'automotive come uno dei settori trainanti dello sviluppo industriale dei Paesi dell'Ue ai quali l'esecutivo europeo invia un chiaro invito a non rinunciare. Le tariffe si applicano dal 4 luglio e la commissione ha detto che c'è spazio per una trattativa. I Paesi che esortano per il dialogo sono quelli che hanno votato contro: Germania, Svezia e Ungheria. 

 

La reazione della Cina

Immediata la reazione della Cina che si dice pronta a rappresaglie commerciali. Da Pechino il ministro del Commercio esorta l'Ue “a correggere le sue pratiche†e ad affrontare “le frizioni commerciali con il dialogoâ€. Pechino si dice attenta a monitorare le mosse della Commissione europea e ad adottare misure necessarie a difendere gli interessi delle multinazionali cinesi del settore.

 

Come gli Stati Uniti 

Cresce nell’Unione l’esigenza di tutelare la filiera europea e limitare il pericolo dell'invasione delle produzioni cinesi, che presentano rischi e livelli di qualità non di rado diversa da quella comunitaria. La Commissione sta seguendo l'esempio di altri grandi Paesi, come gli Stati Uniti, per arginare un fenomeno che potrebbe rivelarsi dannoso e, contemporaneamente, per sostenere la qualità della produzione europea.

Quel che è certo è che è necessaria una politica industriale europea più ampia, che mantenga la scadenza UE del 2035 per la vendita di auto inquinanti, al fine di costruire la catena di approvvigionamento di veicoli elettrici nell'UE e di fornire auto elettriche Made-in-Europe a prezzi accessibili.

 

Antonio De Chiara @euroeconomie.it

 


instagram
twitter
whatsapp

@2021-2023 EUROECONOMIE

SITO WEB REALIZZATO DA Q DIGITALY